تماس با ما03432521717
پست الکترونیکیinfo@wiratasvir.ir
فروشگاه ویرا تصویر
No products in the cart.

جک درب پارکینگ چیست؟ انواع آن کدامند؟

جک درب پارکینگ

جک درب پارکینگ:

امروزه افراد برای راحت شدن تردد و همچنین زیبا تر کردن نمای ساختمان ها و منازل مسکونی خود از درب های اتوماتیک استفاده می کنند. هر درب از اجزا متفاوتی تشکیل شده است. یکی از این اجزا جک درب است. امروزه مدل های زیادی از جک ها در ایران تولید می شوند. به طور کلی دو نوع جک خارجی و ایرانی در بازار وجود دارد که هر کدام برند های خاص خود را دارند. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع جک درب پارکینگ و مزایای استفاده از این جک‌ها آشنا کنیم.

جک درب پارکینگ چیست؟

جک درب پارکینگ یا جک برقی درب یکی از محصولاتی هستند که از حدود 15سال قبل وارد بازار شده اند و مورد استقبال افراد زیادی قرارگرفته اند. به طوریکه امروزه کاربرد زیادی در درب های اتوماتیک دارند. جک یک وسیله برای باز و بسته کردن درب به صورت کاملا اتوماتیک است که با فشردن یک دکمه روی ریموت عمل می کند. به دلیل استقبال مردم از انواع درب های اتوماتیک، جک ها نیز در انواع مختلف تولید شده اند.

انواع جک درب پارکینگ کدامند؟

در جوامع امروزی انواع جک های درب ساخته شده اند. این نکته مهم است که کار همه جک ها مشابه هم است. تنها تفاوت در جک ها محل استفاده آن ها می باشد. به طور کلی 4 نوع جک در بازار وجود دارند. انواع جک های عبارتند از:

جک بازویی پارکینگ:

از این نوع جک بیشتر برای درب های کشویی استفاده می شود. همچنین بیشتر برای درب پارکینگ حیاط و ویلا ها استفاده می کنند. به این دلیل که فضای کافی برای باز و بسته شدن درب وجود دارد. جک بازویی تا زاویه 90 درجه می تواند باز شود.

جک نوع پنوماتیک پارکینگ:

این مدل از جک ها نسبت به انواع دیگر دارای قدمت بیشتری است. در ساختار این جک ها از سیستم کنترل سرعت استفاده می شود. برای کار این مدل جک نیاز به موتور ندارد به همین دلیل صدایی تولید نمی کند. در صورت صدا دادن این جک باید شارژ شود چون زمانی صدا می دهد که باد آن تمام شده باشد. جک پنوماتیک دارای دو لنگه است که هر کدام قدرت این را دارند که 250 کیلوگرم را تحمل کنند. بنابراین این نوع جک دارای قدرت کمی است و در دسته کم قدرت قرار می گیرد.

جک الکترومکانیکی پارکینگ:

کاربرد جک های الکترومکانیکی برای درب هایی است که وزن کمی دارند. جک الکترومکانیکی با استفاده از گیربکس و چرخدنده کار می کند. با تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی درب باز و بسته می شود.

جک هیدرولیکی پارکینگ ها:

نحوه کار جک هیدرولیکی به این صورت است که مقداری روغن در یک محفظه که به شکل استوانه است وجود دارد. هنگامی که به جک نیرو وارد بشود، کار اصلی جک شروع می شود. نحوه کار به این صورت است که روغن موجود در محفظه به پیستون استوانه یک فشار وارد می کند و سبب باز و بسته شدن درب پارکینگ می شود. قیمت این مدل از جک در مقایسه با نوع الکترومکانیکی بیشتر است.

جک درب پارکینگ از چه اجزایی تشکیل شده است؟

سیم پیچ (استاتور):

از قطعات ثابت استفاده شده در ساختار جک سیم پیچ می باشد. شکل استاتور به صورت استوانه ای است. قطعه های استاتور فلزی هستند و به صورت لایه ای ساخته شده اند. در ساختار استاتور شیارهایی رو بدنه آن قرار می دهند که این شیار ها محق قرارگیری سیم پیچ یا کلاف ها هستند.

دلیل استفاده از سیم پیچ در جک ایجاد یک میدان مغناطیسی است. قطعات اصلی استاتور قاب، هسته و سیم پیچ هستند. سیم پیچ درون هسته استاتور قرار دارد و انرژی لازم میدان مغناطیسی را فراهم می کند. جنس استاتورها اغلب از آلومینیوم و آهن است که قطعه های آن مثل یک سیلندر تو خالی هستند و به یکدیگر متصل هستند. وظیفه هسته در استاتور ایجاد آهنربای مغناطیسی است. که این آهنربا توسط منبع  AC استفاده می شود.

رتور جک پارکینگ:

این قسمت از جک متحرک است و درون موتور الکترکی قرار دارد. از نام های دیگر رتور چرخانه است. رتور از یک هسته ساخته شده است که خود هسته از چند تکه ساخته شده است. رتور در ساختار خود یک استوانه دارد که روی استوانه یک سری شیار به صورت موازی قرار گرفته اند. وظیفه اصلی شیارها جذب رساناها است. جنس شکاف ها از فلزات و آلومینیوم است و قسمت های انتهایی شیارها به صورت اتصال کوتاه هستند. در انتهای رتورها یک قطعه وجود دارد که شکل مارپیچ دارد. وظیفه این قسمت انتقال انرژی رتور به چرخ دهنده برنجی است. جنس رتور بهتر است از جنس چرخ دنده برنجی باشد تا احتمال آسیب دیدن رتور در حین کار کمتر باشد.

دنده برنجی:

بدنه این چرخ دنده به صورت دندانه دندانه است که این دندانه ها هنگام کار به دندانه چرخ دنده مجاور آن برخورد می کند و نیروی بین دو چرخ دنده به هم منتقل می شود. رتور وظیفه حرکت این چرخ دنده را برعهده دارد. چرخ دنده جک درب به قسمت شفت گیربکس وصل است. وظیفه گیربکس انتقال حرکات چرخشی چرخ دنده به میل ماردان است که سبب چرخش آن می شود.

در جک یک قطعه به نام شفت استیل نیز وجود دارد که به مهره مادان وصل است. هنگامی که مهره حرکت کرد به وسیله این قطعه درب باز و بسته می شود.

میل ماردان:

این قطعه به شکل مارپیچ می باشد. وظیفه اصلی این قسمت تبدیل نیروی چرخشی موتور به حرکت های رفت و برگشت است. این قطعه نیز به شفت موجود در گیربکس وصل است. کار میل ماردان به حرکت در آوردن پیستون جک درب است.

نتیجه گیری:

امروزه استفاده از درب های اتوماتیک بسیار زیاد است. یکی از اجزا اصلی این درب ها جک است که به کمک آن درب باز و بسته می شود. جک خود انواع مختلفی دارد و از اجزا زیادی تشکیل شده است که در مقاله بالا به طور کامل توضیح داده شد.

فروشگاه ویرا تصویر یکی از بهترین فروشگاه ها با داشتن تیم حرفه ای و  آموزش دیده در زمینه فروش و نصب انواع جک های درب اتوماتیک پارکینگی مشغول به فعالیت می باشد. از ویژگی های این فروشگاه ارائه محصولات با بهترین کیفیت و نازل ترین قیمت است.

 

 

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

مرکز پشتیبانی واتساپ